urgh

IIiigigiiighh, villl inteee. Orkar itne..ska tillbaka till Enköping ikväll, packa allt och sen poff ut i vildmarken typ. Snö, kyla, KALLA tår och isiga vindar. MUMMA.
Kommer förhoppningsvis tillbaka den 10 februari (om jag inte somnat i en snöhög eller dyligt)
..och den 11 kommer ELIN HEM! wihoo .

wrong turn

Bestämde igår med bästa Natalie att jag skulle komma och partajja med henne i Gävle idag, så jag åkte halvägs, sen så smsar hon och säger att jag inte får plats på listan, så då hoppar jag av upptåget och tar en buss tillbaka till uppsala..sen får jag sms av Natalies kompis att hennes telefon dött men att jag fått plats på listan..SUCK..men jag orkade itne åka tillbaka..skulle varit så himla skoj ju ! FAN

aja, ska fira Matilda ist, blir nog skoj det med !

(snart öppnar STARBUCKS på arlanda..) YEES!

"Och kom ihåg grabbar; en svensk soldat fryser inte, han skakar av glädje."

har varit och fixat hårdfotsinlägg idag, lätt värt när försvarsmakten betalar.
Man orkar inte riktigt gå omkring med domnade stortår längre..

fint väder sommar och sol..ja men det låter som en bra plan. Snälla snö, smält bort innan söndag då vi ska vara i fält och sova i förbannade tält i 10 dar. Men jag vill inte ha slask, för då blire blött och äckligt..FIX IT !

home at last

Oooo, snökaos ute, typ..och vi har spenderat HELA dagen åt att sätta på förbannade snökedjor på alla våra lastbilar. Ni anar inte hur svårt, tungt och klurit det är.
Vi fick åka hem idag för att vara tillbaka på söndag kl 07.00..så det blir att åka lördag kväll till enköping.
Då åker vi bortåt, på övning till v 10 för att vara exakt..vart? det får ni gissa ;) men vi kommer självklart få komma hem en eller 2 gånger ! annars dööör jag! Och i det här vädret kommer det bli drygt som faen ! och lite kyligt också..och drygt, lite skavsår kroppskyddet, säkert iskalla tår och förfrysta fingrar. Men ja e inte bitter !

Igår bowlade vi också..va itne så jättataggad på det, men hängde på iaf. Heelt ok faktist..har typ börjat bli sjuk, drygt som fan, orkar itne me detta snorande och nysande. Nös rekordmånga nyser efter varandra idag..sjukt stolt :P

en helt nästan vanlig måndag..

EEEY..idag sprang vi milen..1 mil. Första gången i mitt långa långa liv. Det va lixom ingen speciell känsla när fänriken sa att vi skulle springa milen ist för att spela snörugby eller ngn fånig volleyboll som vi tidigare gjort. Trodde jag skulle tappa andan eller nåot. mend et känns som jag va redo för detta. jag tyckte det kändes asbra också när jag sprang, inga problem faktist..förutom när jag sprang fel och poff var ensam på spåret. vart fan tog alla vägen? Jag hade missat en sväng till höger in bland några hus..jag sprang rakt fram och följde vägen. Som tur var så hade vi åkte där några ggr med lastbilen och man kom fram på samma väg som om man skulle springa den rätta vägen. jag blev omsprungen där i slutet av slingan..tjoff sa de å så hade Ahlgren och Folke löpt förbi..jag kom in på 44min, men jag har ingen aning om hur långt jag sprang..Folke gissade på ca 7 km..så de e la inte helt fel. Men dom jag sprang mellan kom in på 1h 3 min och 1h 6 min...så jag borde vara imellan för de va ett ganska stort mellanrum mellan alla oss..

Sen åkte jag o Böhm in till uppsala för att äta kiiinamaaaat...som att det itne finns i Enköping, JO..men vi ville lixom ha uppsalamaten. Shoppade lite också..jävlar va med rea, det gillar vi !

Imorgon får vi arbeta med tält..vilket vi inte gjorde idag, så det blir dubbelt så mkt tält kan jag tänka mej..det gillar vi inte.

jag drömde en mardröm om tält här om dan, det var itne OK, verkligen INTE OK !

again and again and again..

Gårdagen spenderades i Uppsala, very nice. Var med kusinerna och Maria i hennes o Thereses nya lägenhet, supernajs var den. Sov hos Linnea, förbannat vilken skön säng människan har då, lite avundsjuk, ja, kanske..
När jag kommit hem sydde jag på de förbannade märkena som ska vara på uniformen, hatar o sy. Tråden knutar sej själv och det blir itne som man vill det..tacka vet jag symaskin, om man endå hade en sådann.
Ikväll bjuds det på köttfärslimpa a la Johan, esta muy bien, hoppas det bjuds på lite gele också..hörde ölen knäckas så nu e han på g för matlagning :P haha

Ska ju som alla söndagar dra mej tillbaka till logement 1 för att sova och vakna imorgon i militärens värld..
06.00 - Blankes väckarklocka ringer (alledes för tidigt)
06.15 - min klocka ringer och jag börjar sakta men säkert vakna ur min goda sömn.
06.40 - har vi förhoppningsvis börjat knata till matsalen för frulle.
07.10 - kanske har vi hunnit tillbaka till kasern, kanske inte..bäddar och fixar det sista..
07.25 - städning av logement och städområde har kanske kanske påbörjats..
07.45 - uppställning i korridoren för visitation av varje soldat och städområde.
07.55 - B.R.A.K i källarkorridoren..

Det ni, nu har ni schemat för mornarna..jättetrevligt !

för mkt tält för människan

den här veckan har bidragit med en såkallad överdos av ordet tält..TÄLT..aldrig mera tält (mer tält på måndag) vi har rest tält, (en jädra massa tält) inrett tält, tagit upp containrar, fixat kablar, tagit ner tält, borstat av tält, burit tält, transporterat tält, tagit upp tält, rest tälten igen inomhud för att få bort all snö..jisses amalia..tälten står därinne fortfarande och ska vårdas mer på måndag..ursch..alla dessa tält.

alla tält skulle upp för att torkas..

Vi har fått skjutit i veckan..eller itne jag för min flamdämpare ville inte skruvas på ordentliget, så ja fick sitta stilla o vänta..(satt o sov) hahaha, juste, Orrevad...alla skulle springa fram och tejpa över skotthålen i skylten, han springer som en galning men dte e för halt för att bromsa så han åker in i skylten så hårt att den lossnar och både skylten å Orrrevad hamnar bakom..jag vet inte, men kul vare !

Idag hade vi snörugby och snövolleyboll..med tanke på att volleybollplanen inte används sedan innan snön kom så vare ganska mkt snö (knähöjd)..men fifan va skoj de va..mitt lag vann, heela tiden ! Det va även skåpsvisitation--illa--eller har ju de flesta grejjer på sin rätta plats, men inte den gemensamma logementplatsen, s¨det fick bli några ändringar i min inredning där..kommer inte hitta sakerna när jag behöver dom nästa gång..

Heeelg

Ligger å tittar på tv, deadliest catch..riktigt bra. Dom typ fångar krabbor, haha..meen
Jag har iaf vart hemma hela helgen helt solo, asnajs..bara ligga o slappa, som jag förövrigt e ganska bra på. Glott på tv å bara chillat. Igår va jag hemma hos kusin Linnea, Therese o Andre va där också. Eftersom våra föräldrar e nere i skåne på ngn kusins 50 års kalas så aaa, umgicks vi lite vilket var mer än najs.

Idag bär det av åter igen till Enköping, har itne riktigt koll på vad som ska hända denna vecka..men jag vill att helgen ska komma så jag kan sova länge igen..det e ngt jag saknar, man orkar inte gå upp 06.15 varje dag å göra samma rutiner typ jämnt..men men, snart e de muck..hrm..18 juni, snälla kom fort ;) Nej men, den dagen kommer snabbare än vad man tror..kommer bli jobbigt att inte ha alla människor runt omkring sej, det e sånt man lär sej lixom..alla rutiner e nog ganska bra om man tänker efter..

Jag o Linnea ska ut o resa efer sommarn ngn gång. Vi har spånat lite ocxh kommit fram till att vi vill till Brasilien, bo hos Ana Mattos, sen se oss lite runt där..sen kanske Påskön, vidare till Cook öarna, sen Nya Zeeland o vidare till Australien och slutdestinationen är för tillfället Thailand..tror ni det kommer bli en ok resrutt?! Det visar sej.

jag ska även tillbaka till Dilan vecka 8, ska bli huuur kuuul som helst !!

I tyskland hos Dilan, ska dit igen v.8

container tält tält tält container container tält

..ungefär så har väl veckan sett ut + AK5C, stridsväst och kroppskydd. Ett rent helvete att sätta sej bakom en buske o pissa med ! Vi har alltså legat ute i fält denna vecka..denna kalla och otrevligt dimmiga vecka. Lite småkusligt också faktist, fast endå aaascoolt när träden är såhär alledes knaprigt frostiga o fina. Jag gillart. Men kameran var glömd hemma, vilket var förbannat synd.

Kallt som satan, som sagt. Kylan kom in i märgen..verkligen in i benen. Balaklava o hjälm. Grymt glad att vi inte behövde ha på oss hörselskydd alla dagar, bara endast sista dagen, och mina som inte funkar som dom ska hör inte ett jota.
Nej men det har varit mkt tältuppsättande och containerfixande. Veckan började med att, nämner inga namn, men hon som heter Böhm körde punka på min grupps lastbil, så det va inte så najs..= en lastbil kort..sen när vi skulle gruppera oss ut till stället så kör vår Dahl ner gaffeltrucken i diket, lixom kanar ner, så då blev det jobbigt att ta ner skiten från flaken. (inga personer skadades)

Dagarna bestod av att fixa upp alla tält, installera massor, sätta upp lampor, bord, telefoner, sängar. Vi sov  faktist i sängar, vilket va najs, riktigt najs..men ganska så jädra kallt också. Men så fick jag ju gå nattpost 00-01, helt ok tid med tanke på att alla precis gått å lagt sej då. Jag o Sköld gick tillsammans, fett drygt å fett kallt..dimmigt som satan och man såg typ ingenting. Och jag hörde massa fotsteg å såg folk, men annars helt ok :P
Vi sover i så kallade Sjukvårdstält som har 4 vallbågar som har massa luft i sej, och så finns det värmare till som går på diesel. Asnajs ! Men endå kallt lixom. Sovsäck, långkallingar och fältskjorta är kyligt måste jag säga. Andra natten blev det golvet för min del..de va svalt, väldigt svalt..ganska så förbannat kallt med andra ord. Men det gick och jag slapp gå post, awesome !

Tandläkarn fick ett besök av mej på torsdagen, så det va en annan som fick köra ist för mej, då gled hon ner i diket..hon med. Men det gick bra med henne och bilen och containern..jag fick dock stå ute och titta på i kylan när de andra käkade mat, för mina grejjer va i lastbilen, och dom kom inte förns sent sent..CHILLY.

Ska förövrigt typ operera mina käkar..

Back to LedR

Today is the day..det är dags att packa och åka tillbaka efter 3 veckors välbehövt jullov. Tillbaka till Enköping och LedR. Kommer att vara en så JÄÄÄVLA kall vecka..minusgrader som bara den  +  at 22a pluton har aldrig, aldrig arbetat i snö. Och nu är det snö + minusgrader..vi kommer att se ut som ett gäng brasilianare som ska sätta upp tält..I SNÖ, alltså helt odugliga typ. Nej men vi får hoppas det går bra..annars blire inge bra :)

Elin kommer hem snart också, ska bli skoj faktsist, faktiskt? whatevah, nu bjuds det på lasagne !

22 pluton+1 till Idre !

En vecka sen nyår..orkar inte skriva ome den, men den var mycket trevlig..som alla nyår brukar vara :)

Men aa, i söndags drog några i 22 pluton till Idre på lite skidsemester. Det va najs. Åkte upp med Kaj, Blanke, Huhn + hans kompis Malin, full bil med andra ord. Dom hämtade mej kl 12 i Bålsta, vi åkte förbi Regementet i Enköping för att hämta lite grejjer, tog ett jävla tag..sen handla på Willys. Varje bil ska laga en middag, så vi skulle laga köttfärssås å makaroner. &kg makaroner och 2kg köttfärs ! AWESOME. Men..hmm, när vi åker ifrån Willys, ca 3 min senare så ute på vägen äre en bil bakom som tutar..vi stnanar och märker att BAKLUCKAN E ÖPPEN, massor har trillat ur på vägen :P Så Huhn fick springa ut och plocka upp saker hela vägen till Willys :P haha..fast 3kg pasta e fortfarande borta..vi måste ha tappat den och ngn tagit den eller någe..men om ni hittar en stor påse pasta..så e den vår ! Men..Kaj hade glämt att stänga bakluckan som verkligen va PROPPFULL!

Vi kom fram till stugan, som hetter Glashuset, kl typ 20.30, så det tog sin lilla tid att åka upp..Men jävlaru vilken stuga, elelr stuga o stuga, värsta villan. 9 rum, med 2 eller 3 bäddar och 3 toaletter och 3 duschar, 2 kök och 2 vardagsrum o en bubbelpool för 2..bastu också. Fett me najs. Jag tog ett rum vid torkrummet..inte det bästa kanske, LÅTER SOM FAN.men nemas problemas. Blomman lyckades ha sönder ett litet glasbord..första kvällen, bra gjort ! Han fick ha LOOOSEEEER västen dan efter !

Första skiddagen va awesome, ganska så jävla kallt, men awesome. Trodde IDre skulle vara större, men de va najs. Blåste som fan också, så de va typ ingen snö kvar på toppen..eller snö va de såklart, men den fina pudriga snön va gone. Men fett skönt att stå på ett par skidor igen, så förbannat länge sen. Askul verkligen !

Afterskii på tisdagen va najs, men 15-18, va e de för tid lixom? aja, de va skoj..en trubadur va där..Nisse hette han nog. Sen på onsdagen var alla sittliftar stängda för att det va för kallt ute..inte okej ! Så man fick ta knapplift, ankarlift och knapplift för att komma till toppen. Och det tog typ ca 20min minst. Så varm blev man ju itne direkt :P

Pulka har vi åkt också, jävlar va de går fort när man får upp farten. Ivarsson o Kröger knata ända upp till toppen av Idre Fjäll, åkte pulka ner, ända ner..och spelade in samtidigt så Ivarsson har förfrusit handen, ajaj

Böhms kompis Malin, som jobbar i liften åkte med oss, de va najs, sen så bada hon bastu och så åkte jag, böhm och bäckman till henne i Idre. Fick en gooood shot också ! Polkapolka..sen kom hon å några andra liftarkompisar och festa med oss o drog till Utsikten..nattklubben dära, helt ok ställe..

Upp och hoppa + städa..ute ur huset kl 10.00. Packa bilen o hejdå !

Idag, torsdag, hade tydligen sittliften stannat i 2h..i -20 grader 'r de förbannat kallt att sitta still i luften..dom fick firas ner i snöre dom. Jättekul! Kanske vare bra att vi åkt hem :) Men Orrelid, Orrevad, Andersson, Holmlund, Ivarsson, Selander stannar till på söndag.

sara åkerblom

~ det är otroligt vad man inte kan när man verkligen inte försöker ~